Заместник-кметът по транспорт и градска мобилност Виктор Чаушев представи основните приоритети на екипа си в ефира на Радио София

 


„Градският транспорт трябва да стане по-предпочитан начин за придвижване. Работим за обновяване на подвижния състав и решаване на кризата с водачите“. Това каза в ефира на Радио София тази сутрин заместник-кметът на София по транспорт и градска мобилност Виктор Чаушев. Той очерта основните насоки в работата на направлението – модернизация на градския транспорт, решаване на кадровия недостиг сред водачите, дигитализация и създаване на нов транспортен модел за столицата, подчерта Чаушев. По думите му, в момента водачите в столичния транспорт получават между 4 и 5 хиляди лева брутно възнаграждение, а условията на труд ще се подобряват с предстоящата модернизация на автопарка.

В следващите години се предвижда доставка на десетки нови превозни средства: 50 електробуса и 75 тролейбуса с батерии и автоматични токоприемници, които ще могат да се движат и по участъци без контактна мрежа. „Не заменяме автобуси с тролеи, а създаваме нови връзки и по-комплексна мрежа“, уточни заместник-кметът.

Чаушев посочи, че започва подготовка за нов транспортен модел на София, който ще позволи по-точно планиране на транспортната мрежа въз основа на реални данни. „Ще знаем точно къде има нужда от трамвай, автобус или влак – и ще инвестираме там, където ефектът е най-голям“, заяви той.
Сред приоритетите е и дигитализацията на транспортните услуги. В момента данните за наземния транспорт са публично достъпни, а следващата стъпка е и метрото да предоставя информация в реално време, както в останалите европейски столици.

По отношение на паркирането, заместник-кметът подчерта, че целта не е просто увеличаване на броя на местата, а осигуряване на нормални, осветени и поддържани зони. Част от средствата от платеното паркиране ще бъдат насочвани целево към подобряване на инфраструктурата в съответните квартали – тротоари, осветление и пешеходни пространства.

София ще работи и за по-добра връзка с крайградските зони чрез използването на новите мотриси, закупени по Плана за възстановяване и устойчивост. „Има потенциал и за крайградска железница – новите влакове на държавата могат да се използват и за София“, каза още Чаушев.
Успоредно с това се развива и велосипедната инфраструктура. Новите трасета ще бъдат изграждани поетапно, като вече има готови проекти за североизточна София, „Младост“ и „Красна поляна“. 

„Нашата цел е интегриран транспорт, който е удобен, екологичен и достъпен. Работим за град, в който хората избират да се движат с обществен транспорт, защото това е по-бързият и по-умният избор“, обобщи Виктор Чаушев.

31/10/2025